Bruggen in Denemarken

Bruggen spelen een belangrijke rol in het Deense verkeer.

Bij de Grote Beltbrug en Sontbrug (zie onder) moet tol betaald worden, verder zijn alle wegen en bruggen in Denemarken tolvrij.

Tussen de eilanden Sjælland en Falster ligt een ruim drie kilometer lange brug.

Funen en Jutland zijn met elkaar verbonden door twee grote hangbruggen.

Funen is vanaf Sjælland te bereiken via een 20 km lange brug-tunnel: de Grote Beltbrug (Storebæltsbroen). Op deze brug wordt tol geheven. Voor een actueel overzicht van de toltarieven verwijzen we je door naar de website van de Grote Beltbrug. Je kunt betalen met creditcard of contant in Euro’s of in lokale valuta.
Over het westelijk deel van de brug loopt tevens een spoorlijn. Aangezien voetgangers en fietsers op deze brug niet worden toegelaten, moeten zij van de trein gebruik maken. Dat is mogelijk tussen de stations van Nyborg en Korsør. In de zomer rijden er ook speciale pendelbussen tussen Nyborg en Korsør. Eigenlijk bestaat de grote Beltbrug niet uit één, maar uit twee bruggen. Één van 6,6 en één van 6,8 kilometer lengte. De bruggen komen beiden uit op het eilandje Sprogø. Op Sprogö scheidt de weg en het spoor. Terwijl de snelweg verder loopt over de oostbrug, loopt de spoorweg via een 8 km lange tunnel naar Sjælland. De twee pylonen hebben een hoogte van 281 m, waarvan 27 m onder de zeespiegel staan ​​en 254 m boven het water uitsteken. Lengte van de west- en Oostbrug samen is totaal 18.000 m, de maximale hoogte 254 m, Doorvaarthoogte 65 m.

Een andere brug-tunnel ligt tussen Kopenhagen en de Zweedse stad Malmö: de Sontbrug (Øresundsbron). Ook op deze brug wordt tol geheven. Voor een actueel overzicht van de toltarieven verwijzen we je door naar de website van de Oresundbrug. Het tolstation bevindt zich aan de Zweedse zijde. Je kunt betalen met creditcard of contant in Euro’s of in lokale valuta.
Ook over deze brug voert een spoorlijn en worden voetgangers en fietsers niet toegelaten, ook hier moeten zij van de trein gebruik maken. Dat is mogelijk tussen de stations van Kopenhagen en Malmø. De gehele verbinding over de Sont bestaat uit een dubbeldeksbrug (autosnelweg boven, spoorweg beneden) van bijna 8 kilometer lang aan Zweedse kant. Deze brug komt uit op een kunstmatige eilandje Peberholm waar snelweg en spoorweg naast elkaar komen te liggen. Vervolgens duiken beiden een 4 kilometer lange tunnel in, de Drogdentunnel. De hoogste pyloon van de brug is 204 meter, het wegdek ligt op maximaal 57 meter

Meer Informatie: