Lego

Thema > Lego

LEGO® is in 1932 opgericht door kleermaker Ole Kirk Christiansen, die tijdens de wereldwijde economische crisis in die tijd, op zoek was naar een andere manier van levensonderhoud. Hij besloot om houten speelgoed te gaan maken.
In 1934 struikelde de uitvinder over het woord LEGO, toen hij de eerste twee letters van de Deense woorden ‘LEG GODT’ – letterlijk ‘SPEEL GOED’ – samenvoegde. Vrij opmerkelijk, maar destijds onopgemerkt, is dat het woord in het Latijn ‘ik voeg samen’ betekent.

Later, in 1947, kwam Ole Kirk Christiansen via een Britse zakenman in aanraking met het materiaal plastic.
Doordat Lego houten speelgoed maakte brandde de fabirek tee keer af. Na de tweede brand, in 1958, besloten de Denen om voortaan alleen nog plastic speelgoed te maken. Dat smelt wel, maar brandt minder hevig.

Na veel denkwerk kwam Ole Kirk Christiansen, die in 1947 via een Britse zakenman in aanraking was gekomen met het materiaal plastic, op het idee om blokjes van plastic te maken die je kon stapelen om zo bouwwerken te creëren.

Sinds de introductie in 1958 zijn er al meer dan 400 miljard legesteentjes verkocht. Ieder jaar spelen naar schatting 400 miljoen kinderen en volwassenen met LEGOblokjes.

Gemiddeld genomen heeft iedere bewoner op aarde 62 LEGOsteentjes. Ieder uur van de dag worden er twee miljoen LEGO-steentjes geproduceerd. Dat zijn 33.824 LEGOsteentjes per minuut en 564 per seconde. Lego maakt meer dan driehonderd miljoen speelgoedwielen per jaar en is daarmee de grootste bandenfabrikant ter wereld, voor Michelin, Goodyear en Pirelli.

Lego werd in de 20e eeuw uitgeroepen tot speelgoed van de eeuw.

Lego breidde in 2009 zijn productiecapaciteit fors uit. Dit gebeurde vooral in Mexico, Tsjechië en Hongarije, waar de lonen lager zijn dan in Denemarken. Lego begaf zich ook voor het eerst op het terrein van gezelschapsspellen, in Groot-Brittannië en de Duitstalige markten.

De Deense speelgoedfabrikant Lego heeft over het boekjaar 2009 een goed jaar achter de rug. Het bedrijf zag de winst met meer dan 60 procent toenemen. De omzet steeg 22 procent. De groei werd bereikt op een wereldwijd stagnerende speelgoedmarkt. Op Engelstalige markten verkochten de Legoproducten het best. In Europa en grote delen van Azië steeg de verkoop ”aanzienlijk”. De nettowinst kwam uit op 2,2 miljard kroon (296 miljoen euro), de omzet bereikte een niveau van bijna 11,7 miljard kroon (1,57 miljard euro).
 

Zie ook ons artikel over LegoLand

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *